Selasa, 10 Januari 2012

Revolusi Kemajuan Menghakis Budaya !







Perkembangan semasa norma pemikiran manusia di zaman ini kerap menimbulkan pertikaian yang mengganggu logika pemikiran yang biasa. Idea-idea baru yang lahir daripada pemikir moden cuba menghasilkan revolusi yang mendatangkan faedah untuk umat manusia. Hakikat yang perlu kita yakini ialah kelahiran skop pemikiran baru ini sebenarnya berasaskan motif yang positif yakni ingin memudahkan kehidupan manusia yang semakin dirumitkan oleh keadaan. Namun kesan yang berlaku adalah begitu kontra sehingga mampu menyebabkan berubahnya suasana semula jadi pemikiran manusia.

Isu Mak Nyah dan Tomboy, merupakan satu contoh revolusi minda manusia di abad moden ini. Di mana silapnya sehingga pemahaman ini berjaya membawa umat ke lembah penafsiran yang salah. Tomboy dan Mak Nyah kini sudah dianggap seperti perkara biasa yang menjadi hak asasi kepada mana-mana individu yang ingin menjadikannya sebagai ideologi peribadi. Jika dahulu masih ada segan dan silu untuk mempamerkan ideologi ini secara umum, namun hari ini mata kepala kita menjadi saksi bertebarannya fahaman ini sehingga boleh dianggap budaya.

Peradaban bangsa kita seakan-akan sedang berhadapan dengan situasi kepupusan yang amat menyedihkan. Budaya timur yang menjadi kebanggaan kita sudah diremukkan oleh peradaban lain yang sememangnya kelihatan ampuh tetapi hanya membawa kepada permasalahan yang lebih besar. Jika dahulu Mak Nyah dan Tomboy dianggap perkara jelik dan kerap disisih pandang oleh masyarakat, namun dunia hari ini seakan-akan mengiktiraf fahaman ini sehingga wujudnya perkahwinan sejenis di Negara-negara maju yang sedang kekeliruan nilai dan adat. Oleh itu perkara ini secara tidak lansung memberi gambaran bahawa masyarakat dunia sudah menghalalkan budaya-budaya songsang yang lain seperti Gay dan Lesbian.

Adalah tidak menghairankan jika konflikasi nilai ini berlaku di Negara-negara maju yang sedang berhadapan dengan krisis ketamadunan yang parah. Namun amat menyedihkan jika Negara kita yang memiliki intipati budaya yang agung turut sama dibelengu dengan krisis ini. Tambahan pula rakyat Negara ini sentiasa diharmonikan dengan didikan agama yang amat menekankan konsep akhlak, budaya dan kepercayaan. Maka apakah rasionalnya kita menerima budaya asing ini untuk dijadikan tambahan kepada budaya kita?. Budaya kesopanan yang sedia ada sudah cukup untuk kita jadikan adat pegangan disamping melakukan perubahan yang sejajar dengan rasional ilmu. Perlu diingatkan bahawa budaya turun temurun inilah yang menjadi pegangan generasi yang lalu dalam merintis kemajuan dan kebahagiaan yang kita rasakan pada hari ini.

Kita perlu menyedari bahawa norma ketuanan dan kedaulatan Negara kita sedang dirobek oleh teori asing yang masih gigih untuk menjajah kembali tanah pusaka kita ini. Adalah tidak molek untuk kita membiarkan hilangnya adab kesopanan dan tatasusila yang menjadi tugu kebangsaan kita pada suatu masa dahulu. Jadikanlah perjuangan menegakkan budaya ini sebagai hadiah Kemerdekaan kepada keringat nenek moyang kita yang telah berjuang sehingga ke titisan darah yang terakhir. Perkahwinan sejenis dan pengiktirafan Gay dan Lesbian bukanlah jalan penyelesaian yang mampu menjamin kesejahteraan masyarakat secara umum. Namun kesedaran rakyat untuk kembali memperjuangkan budaya yang asal adalah titik tolak kepada revolusi bangsa yang lebih rasional.

Mungkin sukar untuk mengubah persepsi dan amalan yang telah dibiasakan. Namun biarpun pahit dan pedih, kita perlu tegar untuk melakukan perubahan demi generasi yang akan datang. Kita telah mewarisi kesejahteraan hasil daripada budaya kesopanan generasi yang lalu. Namun apakah nasib generasi yang akan datang jika kita membiarkan revolusi songsang terus meracuni budaya kita pada hari ini?

Contoh Budaya Islam dan Melayu yang semakin Terhakis !





Tiada ulasan:

Catat Ulasan