Selasa, 25 Mac 2014

KENYATAAN MEDIA GPMS SOKONGAN KERAJAAN TIDAK IKTIRAF UEC

KENYATAAN MEDIA GPMS
25 MAC 2013

GPMS menyokong ketegasan kerajaan untuk terus tidak mengiktiraf UEC. Ketegasan yang dinyatakan oleh YB Menteri Pelajaran 2, Dato Seri Idris Jusoh di Parlimen semalam itu amat bertepatan terutamanya diatas faktor bahawa peperiksaan itu tidak mengikut sistem pendidikan kebangsaan. Kerajaan mesti tegas mempertahankan Perlembagaan Malaysia dan tidak bertolak ansur demi memuaskan hati satu kaum atau sekolompok kecil yang tidak mahu menerima kenyataan bahawa Bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Pengantar dalam Sistem Pendidikan Negara. Cukuplah sudah emosi kita terusik dek kerana ‘Sifat Keterbukaan’ Kaum Melayu dalam menerima kedatangan kaum lain ke Tanah Melayu.

Pengiktirafan UEC ini pasti tidak akan menamatkan watak kiasu kelompok ini yang agresif dalam mempertikai Hak-Hak Keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera untuk diberikan sama rata kepada mereka. Mereka pasti akan merancang agenda yang lebih besar untuk menukar Perlembagaan Negara pula pada masa hadapan. GPMS bersyukur kerana kerajaan hari ini tegas dan terus bangkit untuk mempertahankan Hak-Hak Kaum Melayu dan Bumiputera yang termaktub dan tercatat dalam Sistem Perundangan dan Pentadbiran Negara.

Telah menjadi fakta yang diketahui umum bahawa Sekolah-sekolah Menengah Persendirian Cina telah menolak Dasar Pendidikan Kebangsaan sejak dahulu lagi. Mereka enggan mengguna pakai Dasar dan Kurikulum Sistem Pendidikan Kebangsaan sebaliknya menggunakan kurikulum yang kebanyakannya diciplak dari Taiwan. Sistem penilaiannya juga dibuat oleh badan penilaiannya sendiri bukannya oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia sekaligus tidak memenuhi Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Sebuah NGO yang dikenali sebagai Dong Jiao Zong dianggap sebagai puak ekstremis kerana sehingga kini terus berkeras untuk menolak segala usaha ke arah menyatukan rakyat Malaysia melalui sistem persekolahan yang sama serta melalui satu bahasa. Tuntutan Dong Jiao Zong semuanya adalah berkisar tentang usaha pengasingan antara kaum di sekolah serta memperkasakan bahasa ibunda kaum Cina (Mandarin). Yang secara halusnya bertujuan untuk mengabaikan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu).

Desakan mereka sejak tiga dekad lalu agar kerajaan mengiktiraf sijil UEC sebagai kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) adalah satu tindakan yang melampau dan membelakangkan dasar-dasar kerajaan. Hujah Dong Jiao Zong bahawa UEC diiktiraf oleh Pusat Pengajian Tinggi luar negara seperti di Englkand, Amerika, Taiwan, Hong Kong, China, Singapura, Australia dan Kanada adalah tidak relevan dengan senario di Malaysia. Apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana jurang perkauman semakin jelas, lebar dan luas yang mana amat merbahaya untuk masa depan negara.

Ini kerana mereka berhujah seolah-olah seperti status seorang ‘pendatang’ dan bukannya sebagai seorang ‘warganegara’ Malaysia. Apa tidaknya, dasar sesebuah universiti sememangnya membuka peluang kepada pelajar asing dan menerima kelulusan pelajar-pelajar tersebut berdasarkan kepada kualiti tanpa mengambil-kira kaedah sistem pembelajaran di negara mereka. Mana mungkin sesebuah universiti menetapkan sistem pembelajaran bagi warga luar negara yang datang untuk belajar di Malaysia!

Tetapi, senario ini berbeza di Malaysia kerana kerajaan TIDAK mengiktiraf sijil UEC yang diperolehi oleh warga Malaysia yang ingin memasuki universiti awam di Malaysia, bukan ke luar negara. Ianya bertentangan dengan sijil SPM yang digunapakai sebagai syarat kemasukan utama. Apakah menjadi suatu kesalahan jika kerajaan menetapkan syarat agar warga Malaysia yang layak ke universiti awam WAJIB menguasai Bahasa Kebangsaan dengan baik? Tinggi sangatkah permintaan sedemikian? Apakah kaum Cina begitu ‘bodoh’ dan ‘dungu’ sehingga sukar sekali untuk menguasai bahasa kebangsaan walaupun telah menjangkau generasi ke-empat selepas kedatangan mereka ke Tanah Melayu (Malaysia)? Mereka perlu menjawab persoalan ini sebelum mereka menuntut sesuatu yang tidak selari dengan Perlembagaan Malaysia.

GPMS menentang tuntutan itu kerana Bahasa Kebangsaan sendiri masih lintang-pukang, hancur, haram sepatah pun mereka masih tidak faham. Mereka tidak boleh diberi ruang untuk memberi syarat dan menuntut itu dan ini dari kerajaan kerana mereka juga enggan berundur walau setapak bagi memberi ruang kepada praktikaliti, realiti dan rasionaliti dalam bertindak. Apakah tindakan GPMS yang menentang tuntutan mereka dianggap sebagai RASIS pula? Dong Jiao Zong perlu melihat ke dalam diri sendiri dan berfikir sedalam-dalamnya serta mengakui kebenaran tentang ‘siapa yang rasis sebenarnya’? Pihak yang menuntut perpaduan, jati diri dan nasionalisme, atau pihak yang menentangnya?

Rasional Kerajaan Malaysia untuk tegas tidak mengiktiraf dan tidak menerima Sijil UEC sebagai kelayakan memasuki IPTA amatlah mudah difahami. Sistem pembelajaran dan subjek diajar didalam Bahasa Mandarin dan meminggirkan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di Sekolah Menengah Persendirian Cina ini tidak langsung menepati kehendak sistem Pendidikan Kebangsaan. Kecintaan kepada negara para pelajar ini juga boleh dipersoal kerana tidak bercampur-gaul bersama kaum lain. Justeru, GPMS akan terus menyokong ketegasan kerajaan didalam perkara ini.

JAIS ABDUL KARIM
PRESIDEN GPMS
0105431472

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan