Sabtu, 8 Mac 2014

Bersabarlah dengan dugaan dunia.

Selamat Jalan Ibunda yang dikasihi.
Engkau Menemukan Kedamaian Abadi
Kebaikanmu Menggelorakan Jiwa Kami,
Kebaikanmu menyebarkan, cinta Ilahi.
Redup mentari ,
Pasang lampu, dua Hidup mati di tangan tuhan
Tiada siapa , dapat menduga…

Pada tahun ke 10 kenabian,
Rasulullah sangat tertekan,
Pengikutnya kurang perbekalan
Pedih menderita, akibat kemiskinan

Beliau dikejutkan wafatnya, Abu Talib
Perisai pelindung, menggantung nasib
Kuat dan pengaruhnya tidak sedikit.
Kini terbaring, tak pernah bangkit.

Siti Khadijah,.. Namamu indah…
Uswah hasanah.. tauladan Muslimah
Serikandi pertama… Islam bermula
Kau korbankan hartamu, tanpa lelah.

Siti khadijah.. wanita amanah,
Setia mendampingi, Rasulullah.
Wanita kaya, memilih hidup sederhana,
Kemuliaannya,tiada tara.

Ketika hidupnya Abu Talib, berakhir
Di saat itu, Baginda menangis,
Gagal meng’iman’kan, paman yang kritis,
Itulah takdir , sebenarnya, sudah tertulis.
Paman tercinta, yang banyak jasa.
Seperti doa Nabi Ibrahim terhadap bapanya,
Ditolak Allah permohonan ampun baginda
Gagal beriman, hingga hujung hayatnya.

Ya sahabat. Jika permohonan ampun yang dipohon sendiri oleh baginda untuk bapa saudara tercinta yang banyak berjasa pun ditolak, bagaimana halnya dengan kita semua yang belum jelas berjasa kepada baginda dan agama Allah ini? Bayangkanlah..!

Sahabat sekalian,
Sudah jatuh ditimpa tangga. Hanya 1 bulan 5 hari selepas kewafatan Abu Talib, wafat pula isteri kesayangan baginda Saidatina Khadijah, pada usia 65 tahun.

Sahabat nak tahu tak siapakah Khadijah di sisi Rasulullah?

Alangkah bahagia… beristerikan Khadijah
Agung jasamu… di persada sejarah
Membantu dakwah… baginda Rasulullah
Berbahagialah Khadijah… di sisi Allah.

Siti Khadijah adalah seorang isteri yang sangat disayangi baginda. Walaupun usianya 15 tahun lebih tua, namun beliaulah satu-satunya isteri yang melahirkan 6 orang putera-puteri baginda. Ini tidak berlaku pada isteri-isteri baginda yang lain walaupun umur mereka jauh lebih muda. Ini bukti betapa intimnya baginda terhadap beliau sehingga berulang kali baginda nyatakan yang kehilangan kasih Khadijah tidak pernah berganti.

Lebih menyayat hati apabila saya membaca riwayat di saat maut menghampirinya, Siti Khadijah bekas hartawan ini berkata dengan nada penuh tulus kepada baginda. “Wahai Rasulullah.. hartaku telah tiada, telah habis ku labur untuk dakwah mu, namun kalaulah batang tubuhku ini boleh dikau jadikan jembatan untuk menyambung dakwahmu, akan ku relakan juga wahai suami ku…”

Ya Allah, betapa mulianya Siti Khadijah bte Khawailid, seorang isteri yang setia dan tulus, mujahidah ke jalan Allah.

Ibnu Ishak meriwayatkan setelah kedua-dua insan ini meninggal dunia, pihak Quraisy lebih berani mengancam Rasulullah dengan berbagai penyiksaan yang belum pernah di alami sebelumnya. Malah golongan bawahan pun berani menabur pasir dan selut ke atas kepala Rasulullah. Ada riwayat yang mengatakan Rasulullah pernah diludah dan dibaling najis. Pernah ketika membantu membasuh kepala baginda salah seorang puterinya menangis teresak-esak kesedihan mengenangkan nasib baginda.

Sahabat, demi melarikan diri dari dugaan itu, baginda cuba keluar berdakwah ke To’if, sebuah daerah yang mana baginda tidak dikenali, dengan harapan penduduk di sana akan menyahut seruan Baginda. Malangnya baginda malah menghadapi tentangan yang lebih pahit lagi.

Peribadi yang bergelar ‘al-Amin’ (ibarat Tan Sri) dan jasa baginda yang pernah menjadi Ketua Pertubuhan jihad bernama ‘Hizbul Fudhul’, Komanden ‘Perang Fijar’, pegawai pemegang ‘kunci Kaabah’ serta bersifat sebagai ‘Jaksa Pendamai’ di Mekah lansung tidak diambil kira oleh penduduk To’if ketika mereka menyiksa baginda. Dakwah baginda ditolak mentah-mentah sahingga dikatakan baginda sebagai ‘orang gila’. dicaci, dimaki bahkan dibaling batu, hingga patah gigi dan berdarah di dahi.

Alangkah malangnya baginda. Sedih tak?

Selepas kematian dua insan yang dikasihi itu, tiada lagi penduduk Mekah pengikut Abu Jahal yang mahu beriman dan mendengar seruannya. semua laluan dan pintu dakwah tersekat. Itulah yang menyebabkan baginda berdukacita lalu menamakan tahun itu ‘Tahun perkabungan dan dukacita’.

Akhirnya ancaman terhadap baginda memuncak sehingga Abu Jahal yang juga bapa saudara baginda memerintahkan hukuman bunuh terhadap Baginda. Pada satu malam Rumah baginda dikepung, memaksa baginda melarikan diri bersembunyi tiga hari di gua Thur sebelum melarikan diri ke Yathrib dengan pertolongan Allah bersama sahabat Abu Bakar as-siddiq. Sayidina Ali r.a. sanggup mempertaruhkan nyawanya dengan tidur di tempat tidur baginda pada malam itu.

Perjuangan jihad tetap akan menempuh cobaan yang sangat perih. Ini telah Allah nyatakan dalam surah Al Baqarah ayat 214 yang berbunyi…

Ertinya : Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah ?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

Subhanallah, banyak sekali hikmah yang dapat dipelajari dari sirah ini, betul tak ?

Di antara pelajaran yang sempat saya nyatakan ialah,

1. Rasulullah bukan menyesali kepergian dua insan tersayang, tetapi lebih menangisi kegagalan meng’iman’kan bapa saudara baginda, dan keengganan penduduk Mekah untuk beriman selepas kematian mereka.
2. Baginda bukan menangis atau dendam karena disakiti keadaan, tapi kasihan atas dosa pelaku yang jahil dan sedih kerana gagal menyampaikan wahyu Allah.
3. Perjuangan dakwah tidak boleh lepas dari melalui pelbagai cabaran.
4. Selain kekuatan ‘akidah’ dan ‘risalah’, kekuatan ekonomi dan pengaruh politik memainkan peranan penting dalam usaha dakwah.
5. Kejayaan perjuangan dakwah baginda walaupun kehilangan bantuan dari insan-insan tersayang membuktikan kuasa Allah untuk meyakinkan pendakwah agar sentiasa bertawakal kepadaNya, walau apapun ujian yang diterima.
6. Berdakwah tidak boleh sendirian, ia memerlukan sokongan para sahabat yang sehati sejiwa dan sehidup semati.
7. Peranan isteri tersangat penting dalam membantu kelancaran usaha dakwah.
8. Faktur umur dan harta bukan menjadi halangan untuk membina sebuah keluarga bahgia dan kekal abadi.
9. Sayidatina Khadijah adalah contoh isteri terbaik - tidak memilih dan menyayangi suami kerana hartanya, bahkan sanggup pula mengorbankan seluruh harta peribadinya demi membantu suami tersayang.
10.Rasulullah contoh suami terbaik – tidak menyayangi isteri kerana umur, kecantikan dan hartanya. Walaupun Khadijah berusia 15 tahun lebih tua, bahkan setelah beliau meninggal dunia, kasih baginda tidak berubah.


Ketua Penerangan Gpms Melaka
Mohd Saifullah b Hj Dolmat



posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan