Sabtu, 11 Mei 2013

Jangan Malu dengan Laungan Hidup Melayu !






Laungan “Hidup Melayu” yang begitu bersemangat, sebagai orang Melayu kini berada dalam keadaan serba salah. Kini ramai orang Melayu sendiri malu alah apabila isu isu mengenai orang Melayu diketengahkan. Ada yang mengatakan apabila kita bercakap soal Melayu, ianya ‘rasis.’ Perjuangan memartabatkan Bangsa Melayu tidak bermakna kita hendak menafikan hak orang lain.

Kini, mereka mempersoalkan bahawa orang Melayu itu layak sebagai anak pribumi dan ada juga mahu melabelkan orang Melayu sebagai ‘Pendatang’”.Pasca Perang Dunia II orang Melayu tidak bersatu dan berpecah sehingga kedudukan orang Melayu walaupun sebagai majoriti dipandang sepi dan diabaikan. Bagaimana UMNO berjaya menyatukan orang orang Melayu pada 11 Mei 1946 dan berjaya menggagalkan Malayan Union. British pada masa itu ingin menyingkirkan kuasa Raja Raja.

Perpaduan berjaya menjadikan orang Melayu yang lemah dan tidak ada apa apa itu menjadi kuat. Oleh kerana perpaduan (yang padu) ini, orang Melayu mampu tuntut Kemerdekaan.

Tidak siapa dapat nafikan kita berjaya bangunkan negara dan orang Melayu dengan begitu baik. Ini kerana kita bersatu padu. Kita berjaya memilih pemerintah yang berjaya.
Kita akui kita berkerjasama dengan kaum lain. Kita timbang rasa dengan kaum lain. Tunku Abdul Rahman sampai bagi 1 juta kerakyatan orang Bukan Melayu melalui jus soli. Janganlah lupa itu dan kenanglah jasa itu. Balas budi sikit. 

Bagi Bukan Melayu, kita beri sesiapa saja mahu berniaga atau kumpul harta. Tetapi janganlah sampai nak ambik hak orang Melayu. Kita kongsi secara adil.

Orang Melayu berjumlah dengan kedudukan majoriti, perpecahan akan mengakibatkan mereka hilang kuasa politik. Kalau orang Melayu pecah tiga, siapa yang menang itu terpaksa ‘tunduk’ kepada permintaan dan tekanan orang lain. Kuasa pada orang Melayu itu tidak ada makna.

Hari ini ada orang Melayu menyokong DAP pun ada! Memecah belahkan orang Melayu hanyalah cara untuk melemahkan mereka”. Orang Melayu berjaya dibangunkan dengan memberikan mereka pelajaran, termasuk luar negeri. Sekarang ini, ada orang Melayu yang berjaya dibangunkan ini mula mempersoalkan dasar dasar Kerajaan, termasuk dasar yang berjaya meletakan mereka dalam kedudukan yang selesa sekarang ini.

Cuba lihat senarai 1 hingga 10 jutawan berapa ramai Melayu ? Mereka sudah ada kekayaan kini ingin kekuasaan. Berfikirlah Melayu !!!

Pulau Pandan jauh ketengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik, dilupakan juga

Ketua Penerangan Gpms Melaka
Mohd  Saifullah B Hj Dolmat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan