Isnin, 10 Julai 2017

Masih Relevankah Sekolah Vernakular

Masyarakat Malaysia semakin ingin memperluaskan jurang tetapi dalam masa yang sama sanggup berpura-pura intim demi memenuhi kepentingan bangsa sendiri. Sejak sekian lama mereka telah diasingkan melalui institusi pendidikan yang menjadi asas pembangunan masyarakat. Kononnya mereka ingin mengekalkan budaya dan tradisi keturunan mereka, namun hakikatnya sikap kekitaan yang melampau pula sering disuburkan.
Mereka tidak berpeluang untuk bercampur dengan bangsa lain di aliran vernakular masing-masing. Jauh sekali untuk memahami dan menghargai sikap keterbukaan dan toleransi oleh kaum bumiputera. Ruang kosong yang tinggal ini dipenuhi dengan sikap berprasangka dan kekitaan yang melampau sebagai balasan.
Esktrimis ini telah lupa dengan asal usul mereka dan malah mereka tidak mempedulikan nasib kaum bumiputera yang selama ini mengalu-alukan kedatangan mereka. Mereka mengheret sebilangan besar dikalangan mereka dengan perjuangan esktremis mereka. Tanpa mereka sedari bahawa mereka sebenarnya membawa bangsa mereka berada di jurang kemusnahan kerana enggan untuk berpijak dibumi yang nyata. Mereka semakin jauh tersisih dari bangsa-bangsa lain yang perlu ditewaskan dengan helah "Hak Kesamarataan" demi memenuhi matlamat mereka.
Persefahaman akan terbentuk apabila kita selalu bersama untuk mencapai cita-cita
Di mana sikap saling bantu membantu untuk maju? Mengapa perlu bersikap tamak haloba dan pentingkan diri sendiri? Apakah mereka ini senantiasa bersedia untuk mengambil kesempatan keatas sikap terlalu baik bumiputra terhadap mereka?
Saling berterima kasih, Saling terhutang budi dan saling hormat menghormati.. Adakah kita mampu mewujudkan persefahaman yang tulen dan ikhlas?
Ayuh rakyat Malaysia.Jangan biarkan virus esktremis merosak dan mengancam generasi masa depan.
Mansuhkan semua sekolah vernakular. Gantikan dengan mekanisme baru untuk memelihara budaya dan tradisi mereka. Tiada sesiapa pun berhak mengasingkan rakyat Malaysia dalam apa-apa lapangan kemasyarakatan, apa lagi dalam institusi pendidikan yang menjadi asas pembentukan generasi masa hadapan.
Ayuh kita tanpa mengira kaum harus berlapang dada dan menerima sistem pendidikan berbilang kaum dalam sebuah sekolah dan institusi yang sama. Sampai bila kita ingin bertelagah atas perkara kecil ? Isu babi , isu anjing atau isu picisan yang menjadikan rakyat Malaysia sebagai minda kelas ketiga. Cuba lihat Singapura , Indonesia , Jepun atau seantero dunia masih adakah sekolah vernakular ?
Tepuk dada dan tanya selera dan renung di manakah tahap kita dalam mewujudkan Malaysia sebagai rakyat kelas pertama dan sebuah negara bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan