Sabtu, 31 Januari 2015

Cermin Diri Sebelum Laung Kelas Demokrasi !






Saya ingin menemplak dan membidas DAP agar tidak menghalang sebarang bentuk proses demokrasi dilakukan oleh PAS apabila Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menegaskan Pakatan Rakyat tidak melaksanakan hukum hudud. Pelaksanaan hukum hudud di Kelantan telah melalui proses demokrasi terlebih dahulu dan DAP perlu menghormati proses tersebut. Jangan kita hanya pandai bercakap soal demokrasi tetapi DIA sendiri tidak melaksanakan dan tidak menghormati demokrasi. Keputusan DAP yang menolak pelaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah yang mengandungi hukum hudud tetapi parti itu tidak boleh menghalang demokrasi. Adakah ini Demokrasi apabila PAS yang memegang Kelantan di halang untuk membuat Hudud di negeri pemerintahannya sendiri ?

Saya amat tertarik apabila blog lidah rasmi DAP mula menemplak hasil pandangan pemimpin GPMS Kedah meminta "Sekolah Demokrasi " di pantau oleh kerajaan. Adakah itu demokrasi apabila membidas kebebasan NGO bersuara dalam memberi pandangan ? Adakah DAP demokrasi jika mesyuarat agung sendiri menimbulkan pelbagai persoalan  ? Adakah demokrasi jika kepimpinan kanan PAS memberi ucapan membidas DAP di muktamar PAS akhirnya di arahkan berhenti di Penang ?


Michael Rush dan Phillip Althoff merupakan dua orang yang memperkenalkan teori sosiopolitik melalui buku Pengantar Sosiologi Politik. Dalam buku tersebut, Rush dan Althoff menerbitkan terminologi baru dalam menganalisis perilaku politik tingkat individu melalui sosio politik.

Sosiologi politik adalah proses oleh pengaruh mana seorang individu untuk mengenali sistem politik yang kemudian menentukan persepsi serta reaksinya terhadap gejala-gejala politik. Sistem politik dari input dan output politik kerajaan yang memerintah. 

Sosiologi politik melatih individu dalam memasukkan nilai-nilai politik yang berlaku di dalam sebuah sistem politik. Indonesia mempraktikkan ideologi negara iaitu Pancasila. Oleh sebab itu sejak sekolah segala dasar hingga pendidikan tinggi di ajar pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Ini merupakan proses latihan yang dilakukan Negara Indonesia terhadap warga negaranya. Latihan ini menyebabkan individu untuk menerima atau melakukan suatu penolakan atas tindakan pemerintah, mematuhi hukum, melibatkan diri dalam politik, ataupun memilih dalam pemilihan umum.

Sosiologi politik juga bertujuan untuk memelihara sistem politik dan pemerintahan yang sekian lama bertapak khususnya di Malaysia. Apa akan jadi bila negara atau bangsa jika warganegaranya sendiri tidak tahu warna bendera sendiri, lagu kebangsaan sendiri, bahasa sendiri, ataupun kerajaan ? 

Saya menyokong penuh kenyataan GPMS Kedah agar kerajaan memantau "Sekolah Demokrasi" yang di wujudkan oleh pihak tertentu atas nama Demokrasi. Demokrasi bukan sekadar laungan semata-mata dan perlu di terapkan dengan nilai orang timur dan mematuhi perlembagaan di Malaysia. 

Relevankah "Sekolah Demokrasi" jika demontrasi jalanan dan budaya negatif di tanam  dalam minda anak muda. Adakah ini generasi Y yang kita bina ? Generasi Y di racuni budaya provokasi dan demontrasi  seperti "Bersih" ,  "Jom Turun Harga" , "Hina melalui lukisan Yang Di Pertuan Agong" , "Hina Hukum Hudud" dan tidak menghormati perasaan pribumi dan majoriti ?

Demokrasi populis ini semakin menjadi api dalam sekam apabila kita lihat ada kalangan ahli parlimen tidak menghormati lagu negara dan ada di tidak lancar dalam penggunaan bahasa Kebangsaan. Jangan jadi seperti "Ketam mengajar anak berjalan Lurus".

Adakah acuan demokrasi yang "Sekolah Demokrasi Laungkan "? Cermin diri dan lihat adakah diri itu sudah cukup demokrasi untuk mengajar orang lain erti demokrasi ? Saya tegaskan agar pihak kerajaan agar pantau "Sekolah Demokrasi" sebelum menjadi barah kepada negara. Membina negara mengambil masa ratusan tahun tetapi untuk menghancurkannya hanya dalam sekelip mata.



Belajar Terus Belajar 

Salam Perjuangan ! 

Mohd Saifullah Bin Hj Dolmat
Ketua Penerangan Gpms Melaka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan