Sabtu, 17 Disember 2011

Tuntutan Untuk Belajar



Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Taubah ayat 122 yang bermaksud:


"Mengapa tidak ada sekelompok pun dari setiap golongan mereka itu, yang berangkat untuk menambah ilmu pengetahuan agama."

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:


"Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu pengetahuan, maka Allah s.w.t. akan melorongkan baginya ke syurga."

"Menuntut ilmu adalah wajib di atas setiap orang muslim"

Abu Darda' ada berkata:


"Sekiranya saya dapat mempelajari sesuatu masalah, itu adalah lebih saya cintai daripada saya bangun beribadat sepanjang malam."


"Orang yang alim dan orang yang menuntut ilmu itu adalah dua orang yang berkongsi dalam kebaikan. Sementara selain daripada keduanya adalah sia-sia, tiada berguna sama sekali."


Fatah al-Maushili pernah berkata:


"Bukankah si pesakit itu bila tidak diberikan makan dan minum ubat. Maka ia akan mati! Orang ramai menjawab: Benar kata engkau: Demikian pulalah sifatnya hati, sekiranya ia tidak diberikan hikmat dan ilmu pengetahuan selama tiga hari, maka ia akan mati."

Berkata Ibn Mas'ud:


"Hendaklah kamu mencari ilmu pengetahuan sebelum ia terangkat. Dan terangkatnya ilmu pengetahuan itu dengan kematian ahli-ahlinya. Seseorang kamu tiada dilahirkan sebagai orang yang sudah pandai. jadi ilmu pengetahuan itu akan dicapai hanya dengan belajar."


Belajar Terus Belajar ! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan