Ahad, 31 Ogos 2014

Bicaralah seperti warga negara bukan pendatang.

Sejarah membuktikan kaum Cina memang datang ke Tanah Melayu demi menyelamatkan diri dari kemiskinan, kebuluran dan peperangan di negara China. Oleh itu, mereka telah berpindah ke Tanah Melayu (Malaysia) untuk mencari perlindungan dan sumber rezeki. Masa berlalu, kaum Cina mendapati Malaysia terlalu ‘indah’ untuk ditinggalkan selepas mereka mendapat apa yang dihajati. Keadaan ini telah menimbulkan NOSTALGIA kepada mereka, sedangkan pada yang sama mereka enggan ‘memutuskan’ KESETIAAN kepada negara asal. Maka, tidak hairanlah jika mereka terus memperjuangkan sekolah vernakular tanpa mengambilkira semangat tolak ansur, realiti mahupun rasionaliti sebagai warga negara ini selepas mencapai kemerdekaan pada 1957.

Perjuangan mereka ini adalah berasaskan semangat KIASU dan RASIS semata-mata. Tidak cukup ‘peha’, mereka meminta betis pula. Sudahlah ingin bersekolah berasingan dari bangsa lain dan menggunakan bahasa ibunda negara asal, diberi pula kelonggaran dan keistimewaan di mana mata pelajaran Bahasa Kebangsaan (Melayu) direndahkan tarafnya bagi membolehkan anak-anak mereka mudah mendapat keputusan yang cemerlang dalam mata pelajaran ini, mereka meminta pula agar kerajaan mengiktiraf UEC bagi kemasukann ke IPTA tempatan.

Pemimpin Dong Jiao Zong bersifat oppurtunis dan bijak menangguk di air keroh demi kepentingan kaum Cina

Dong Jiao Zong iaitu sebuah NGO Cina dianggap sebagai puak EKSTREMIS kerana sehingga kini terus berkeras untuk menolak segala usaha ke arah menyatukan rakyat Malaysia atau ‘1 Malaysia’ melalui sistem persekolahan yang sama serta melalui SATU BAHASA. Ia terbukti apabila kita mengkaji senarai tuntutan oleh Dong Jiao Zong semuanya adalah berkisar tentang usaha PENGASINGAN antara kaum di sekolah serta MEMPERKASAKAN bahasa ibunda kaum Cina (Mandarin). Tindakan ini secara halus MENGABAIKAN Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu).

Oleh itu, desakan pertubuhan pendidikan Cina ini sejak tiga dekad lalu agar kerajaan mengiktiraf sijil UEC sebagai kelayakan untuk memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) adalah satu tindakan yang MELAMPAU dan MEMBELAKANGKAN dasar-dasar kerajaan. Keadaan ini seolah-olah mereka yang melanggar undang-undang negara untuk tempoh sekian lama boleh diHALALkan pula tindakan mereka dan diberi pengiktirafan pula. Adakah dunia sudah terbalik?

Dong Jiao Zong berhujah bahawa UEC diiktiraf oleh Pusat Pengajian Tinggi luar negara seperti United Kingdom, United States, Taiwan, Hong Kong, China, Singapura, Australia dan Kanada adalah TIDAK RELEVAN dengan senario di Malaysia. Apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana jurang perkauman semakin jelas, lebar dan luas yang mana amat merbahaya untuk masa depan negara.

Gertakan dan ugutan dibuat oleh MCA mewakili suara PR dalam BN untuk menghalalkan UEC yang jelas bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia

Ini kerana mereka berhujah seolah-olah seperti status seorang PENDATANG dan bukannya sebagai seorang WARGANEGARA Malaysia. Apa tidaknya, dasar sesebuah universiti sememangnya membuka peluang kepada pelajar asing dan menerima kelulusan pelajar-pelajar tersebut berdasarkan kepada KUALITI tanpa mengambil-kira kaedah sistem pembelajaran di negara mereka. Mana mungkin sesebuah universiti menetapkan sistem pembelajaran bagi warga luar negara yang datang untuk belajar di Malaysia.


Jika diikutkan emosi, semua kaum pendatang yang diimport oleh British perlu dihantar pulang ke Negara asal. Tetapi ianya tidak berlaku kerana sifat KETERBUKAAN masyarakat Melayu Bumiputera

Tetapi, senario ini berbeza di Malaysia kerana kerajaan tidak sepatutnya mengiktiraf sijil UEC yang diperolehi oleh warga Malaysia yang ingin memasuki universiti awam di Malaysia, bukan ke luar negara. Ianya bertentangan dengan sijil SPM yang digunapakai sebagai syarat kemasukan utama. Apakah menjadi suatu kesalahan jika kerajaan menetapkan syarat agar warga Malaysia yang layak ke universiti awam WAJIB menguasai Bahasa Kebangsaan dengan baik? Tinggi sangatkah permintaan sedemikian? Apakah kaum Cina begitu BODOH dan DUNGU sehingga sukar sekali untuk menguasai bahasa kebangsaan walaupun telah menjangkau generasi ke-empat selepas kedatangan mereka ke Tanah Melayu (Malaysia)? Jika mereka merasakan ianya tidak benar, sila jawab persoalan ini sebelum mereka menuntut sesuatu yang TIDAK SELARI dengan Perlembagaan Malaysia.

Apakah kita sebagai warganegara masih bersetuju membiarkan Dong Jiao Zong mengharapkan kemudahaan pembelajaran di universiti awam seperti warga Malaysia yang lain jika Bahasa Kebangsaan sendiri lintang-pukang, hancur, haram sepatah pun tak faham?
Apakah hanya mereka yang boleh memberi syarat dan menuntut itu dan ini dari kerajaan tetapi enggan berundur walau setapak bagi memberi ruang kepada praktikaliti, realiti dan rasionaliti dalam bertindak?

Apakah tindakan kita bila mereka mengambil sikap seolah-olah sesiapa sahaja yang menolak tuntutan mereka sebagai RASIS pula? Nampaknya, sudah sampai masanya Dong Jiao Zong melihat ke dalam diri sendiri dan berfikir sedalam-dalamnya serta mengakui kebenaran tentang ‘siapa yang rasis sebenarnya’? Pihak yang menuntut perpaduan, jati diri dan nasionalisme, atau pihak yang menentangnya?

Mohd Saifullah b Hj Dolmat
Ketua Penerangan Gpms Melaka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan