Ahad, 9 Ogos 2015

Rasionalkah Fitnah Isu Derma ?

Perbezaan pendapat bukanlah masalah. Tetapi yang kerap menimbulkan masalah ialah SIKAP orang yang berbeza pandangan itu. Kerap kali sikap itulah yang menimbulkan perbalahan, bukan perbezaan itu. Malah pada banyak keadaan, perkara khilaf yang dipertikaikan menyebabkan terkorbannya akhlak budi yang lebih aulawiyat dipertahankan.

Sering saya bertanya, dan sering juga saya ditanya. Kekadang oleh sebab kedangkalan ilmu saya banyak berdiam. Cuba terus belajar. Ke sana kemari, mendengar dan meneliti. Pada ketika itu saya berpegang kepada apa yang diyakini dan tinggalkan apa yang diragui. Namun saya tidak pernah menutup pintu untuk mendengar dan berbincang. Tetapi apa pun akhlak dan adab mesti dipertahankan. Jangan dicampur soal personal dan jurusan ilmu dan kaedah berfikir yang sifatnya lebih profesional.

Yang memertahankan qunut hingga meninggalkan solat berjemaah. Yang tidak berqunut, berhujjah sehingga mencarikkan ukhwah. Kenapa? Dia itu wahabi, tauhidnya uluhiyyah dan Rububiyyah. Dia itu As’ariah dan Maturidiah dengan jumud Sifat 20. Dia itu Salafi yang menentang bid’ah. Dia itu Sufi, yang asyik dengan tazkiatun nafsi. Dan kini di Malaysia, ada yang menjawab (bahkan menulis), “saya muslim Ahli Sunah” bila ditanya soalan, “apa agama kamu?”Ketika ditanya mengapa jawapan kamu begitu? Dia menjawab, “saya nak bezakan dengan muslim wahabi”
Ah, apakah ini langkah ke depan, atau langkah ke belakang atau langkah pusingan U?

Padahal sewaktu kecil dahulu kita diajar melalui Kitab Risalah Tauhid (tauhid), Mutaa Badrin (feqah), Penawar Bagi Hati (akhlak atau tasawuf). Itulah kitab yang mengenalkan kita kepada agama yang holistik. Kemudian bila meningkat dewasa, di universiti mula pula belajar lebih tinggi. Ataupun melalui majlis usrah yang dikendalikan oleh para naqib dan mas’ul. Kedua-dua kaedah menuju matlamat yang sama – menanamkan roh tauhid. Tidak ada sebab untuk ‘bergaduh’. Memang ada perbezaannya, tetapi titik pertemuannya terlalu banyak!

Oleh sebab Al Ghazali menghentam Ibnu Sina dan Al Farabi dengan hujjahnya dalam al Munqizul minad Dalal dan Tahafut al Falasifah, saya yang begitu dekat dengan Ihya Ulumuddin turut mengambil sikap berhati-hati dengan Ibnu Sina dan tokoh-tokoh yang sewaktu dengannya. Tetapi bila Ibnu Sina disebut sebagai role model, saya tidak membantah. Mereka mungkin ada hujah yang tidak saya ketahui. Pada saya biarlah gajah sama gajah yang berhujjah, saya yang kancil ini ambil sahaja yang yakin, yang muktamad dan masyhur… itu pun belum dan tidak habis-habis untuk diamalkan.

Saya melihat kesan ilmu dan sumbernya. Bukan hanya melihat kesan tetapi meninggalkan sumber. Atau bukan hanya meneliti sumber tetapi meminggirkan kesan. Kedua-duanya harus sebati dan serasi. Akhlak adalah buah ibadah. Ibadah adalah buah ilmu. Ilmu itu sumber keyakinan dan kepercayaan. Alhamdulillah, kini saya rasa serabut iktilaf, furu’ dan bid’ah terungkai dengan jelas. Dalil di sana dan di sini kekadang sama setara dan seimbang. Tidak ada obsesi diri dan puak. Tidak ada kafir mengkafir. Tidak ada penyakit ‘ana khairu minhu – aku lebih baik daripada kamu!

Fitnah kini lebih teruk lagi di kalangan skop pemimpin politik di Malaysia. PM di tuduh menerima derma sebanyak 2.6 Billion sehingga di laporkan hingga peringkat media antarabangsa. Matawang merudum teruk sehingga USD 1 bersamaan RM 3.92 dan menimbulkan perspeksi fitnah lagi. Fitnah ini tidak di kawal pasti akan mewujudkan sosiopolitik yang tidak stabil di Malaysia.
Tiada dalil atau sumber rujukan yang boleh di percayai untuk menangkis fitnah ini dan yang terbaru fitnah ini menjadi lebih teruk apabila pegawai SPRM di tukarkan secara tiba-tiba. Adakah perspeksi rakyat Malaysia pada pemimpin boleh di kawal lagi bila jawapan yang di beri oleh pemimpin identiti penderma tidak boleh di dedahkan? Rakyat tiada sumber jawapan dan di dendang lagi dengan fitnah dari pihak tidak bertanggungjawab. Fitnah mula wujud apabila wang derma bernilai lebih RM 2.6 B dan mula bermain di fikiran rakyat yang kian di momok dengan berita negatif dari pihak pembangkang.

Apakah jalan penyelesaian fitnah wang derma RM 2.6 Billion ini? Menurut pandangan saya insan kerdil ini kita perlu kembali kepada penyelesaian Islam apabila PM sendiri perlu telus memberitahu siapa penderma dan penerima duit tersebut. Penyelesaian dalam Islam amat mudah jika untuk menjawab isu fitnah dengan menyatakan kebenaran bagi menangkis segala tohmahan. Rakyat Malaysia sangat rasional dan pasti menerima apa jawapan ikhlas daripada pemimpin mereka. Katakanlah kebenaran walaupun pahit . Jawapan ini pasti memberi keyakinan semula kepada rakyat. Tanggungjawab pemimpin adalah kepada Allah. Ingat amanah Allah ini bukan kemegahan tetapi pasti akan di tanya di akhirat kelak atas setiap apa yang di kerjakan.

Mohd Saifullah B Hj Dolmat
Ketua Penerangan Gpms Melaka


Tiada ulasan:

Catat Ulasan