Ahad, 12 Mei 2013

Pertahankan Hak Melayu







Penguasaan Melayu dan bumiputera dalam pegangan ekuiti kepada sekurang-kurang 40% dengan pendapatan minima isi rumah keluarga Melayu sebanyak RM5000 adalah bertujuan memperjuangkan hak bangsa Melayu yang dilihat terpinggir, dan bukannya mahu mengambil hak kaum lain.

Melayu hanya minta 40% ekuiti seterusnya baki 60% terpulang kepada kerajaan. Kita faham bahawa ekonomi masih lagi baru kepada orang Melayu sebab itu kita meletakkannya sebagai satu target bagi kerajaan yang akan memerintah kelak.

Lebih menarik ianya bukan tertumpu kepada individu tertentu sahaja tetapi ianya kepada seluruh masyarakat orang Melayu. Hal ini kerana kita tidak mahu berlaku polarisasi dalam menangani masalah ekonomi.

Dalam Islam tidak wujud isu diskriminasi atau menganiaya orang lain. Contoh misalnya, di Kuala Lumpur atau Selangor, tiada rumah yang murah. Harga rumah di bandar mencecah sehingga 700 ribu ringgit bagi sebuah rumah teres, dan jika dibandingkan pendapatan orang Melayu dengan kaum lain sudah tentu orang Melayu tidak mampu memiliki rumah tersebut dan akhirnya akan keluar dari kawasan bandar atau kembali ke pinggir bandar.

Jadi yang akan mendominasi bandar ialah orang Cina. Jadi sudah tentu tidak berlakunya integrasi kaum yang baik di situ. Hal ini kerana jika dilihat dalam indeks pendapatan bulanan, orang Melayu dalam kategori yang terendah, yang mana orang India di kedudukan kedua manakala orang Cina di tahap pertama.Bangsa lain juga semakin kerap mengetengahkan pendapat bahawa mereka adalah warganegara yang berhak mendapat layanan adil di bawah Perlembagaan dan tidak sepatutnya ada diskriminasi selain tanggapan bahawa mereka juga menempuh banyak rintangan seperti tidak mendapat biasiswa serta sukar melanjutkan pengajian di universiti awam.

Paling menyakitkan apabila orang bukan Melayu menganggap bahawa keistimewaan yang dinikmati oleh Melayu di bawah Perlembagaan ada bersifat sementara dan bertentangan dengan hak asasi manusia, oleh itu selepas 50 tahun merdeka peruntukan tersebut patut dihapuskan.

Orang bukan Melayu juga mendakwa bahawa mereka telah menyumbang dengan banyaknya untuk membangunkan negara dan Malaysia maju hasil usaha mereka – sepatutnya mereka diberi hak yang sama.

Di sebalik dakwaan dan tanggapan oleh kaum-kaum lain itu, hakikat paling nyata ialah sumbangan orang Melayu terhadap pembangunan negara mereka amat tertinggal dari sudut ekonomi dan terpinggir di negara sendiri sehingga menduduki tangga ke bawah dalam catatan pertumbuhan ekonomi, pekerjaan, pendapatan, paras kemiskinan dan kepunyaan harta.

Oleh itu, beliau melihat orang Melayu sebagai tidak mempunyai pilihan sebaliknya bersedia untuk mempertahankan hak istimewa mereka seperti yang termaktub dalam Perlembagaan, mempertahankan ketuanan Melayu dengan berpandu pada sejarah, mempertahankan kedaulatan bahasa Melayu yang tunggal sebagai bahasa rasmi serta mempertahankan juga kesucian agama Islam dan ke- dudukannya. Hakikatnya peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan Negeri mesti dimanfaatkan sepenuhnya untuk mengembalikan kedaulatan Melayu.



Salam Perjuangan !

Ketua Penerangan Gpms Melaka
Mohd Saifullah Bin Hj Dolmat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan